Sója, chutná a zdravá luskovina

Sója, chutná a zdravá luskovina

Rostliny, vydáno 23. 08. 2013

Sója je velmi stará kulturní rostlina, luskovina, která slouží jako krmivo pro lidi i pro zvířata. Dostala se postupem času z Asie do Evropy jako raritní rostlina bez jakéhokoli většího hospodářského významu. Až v polovině minulého století jsme začali i v Evropě poznávat její vynikající vlastnosti, především jako dietetické potraviny, která má vysoký obsah čistých rostlinných bílkovin.

Rostlina dne

Plicník lékařský

Plicník lékařský

Plicník lékařský je stálezelená léčivá rostlina. Rostlina má zvonkovité květy. Všechny druhy plicníků mají růžové květy,...

Zatímco v Orientu sóju už dávno přijali jako rovnocennou náhradu živočišných bílkovin, u nás dáváme stále přednost masu. V Orientu se opravdu málokterý pokrm obejde bez sójového oleje. Sója je z hlediska svých příznivých vlastností a vlivu na zdraví velmi nadějnou zeleninou. Dokáže celkově snížit bílkovinný deficit.

Podle barvy semen rozlišujeme sóju na žlutosemennou, černosemennou a zelenosemennou. A právě zelenosemenná odrůda s plody podobnými hrachu je velmi nadějnou a zajímavou zeleninou pro drobné pěstitele. Její lusky se mohou konzumovat i zelené v syrovém stavu, podobně, jako je tomu u luskového hrachu anebo ji přidávat do různých salátů a díky její konzumaci včetně lusků přijímat všechny její významné složky.

Sója patří do skupiny luštěnin, které si dokážou potřebný dusík opatřit z ovzduší a ukládají ho do hlízek na svých kořenech. Mnohem vyšší výnosy ze semen poskytuje sója, která je pěstována v dobré humózní zemi.  Není třeba k ní přidávat v průběhu celého vegetačního období žádné hnojivo, jednoznačnou podmínkou je však dostatečná zálivka. Ta musí být pravidelná a vydatná. Sóju řadíme k teplomilným rostlinám, které vyžadují slunné místo, chráněné od severu i severozápadu před větrem. Sóju můžeme pěstovat volně v záhonech, ale také v truhlících. Sklizené rostliny je dobré ponechat zavěšené na suchém vzdušném místě a po jejich doschnutí se pak vyluští semena. Semena je možné ještě dosoušet ve slabé vrstvě na sítě.

V Japonsku, Číně i ostatních zemích Orientu již dávno poznali, že sója je potravinovou cestou za zdravím. Dlouhodobé lékařské výzkumy potvrdily, že sójová vláknina má velký význam při prevenci rakoviny tlustého střeva. Tofu a další produkty ze sóji se zkoumají z hlediska vztahu k prevenci rakoviny prsu, navíc je dokázáno, že u kojenců, kteří nemohou být krmeni mateřským mlékem, je sójové mléko považováno za šetrnější náhradu sušeného kravského mléka, které by mohlo způsobit alergie. Sojová omáčka, sojové mléko, tofu i sojový olej jsou bohatými zdroji draslíku, hořčíku, železa a fosforu a mají významný podíl kyseliny folové, která působí proti únavě a celkově posiluje organismus. Nezanedbatelný je u sóji i obsah vitamínů.

Je tedy jen na nás samotných, zda si také dokážeme sóju oblíbit natolik, že se stane běžnou součástí našich jídelníčků.

Text: Zuzana Bohdalová
Foto: extension.udel.edu, bldg6.arsusda.gov, image.made-in-china.com, hartfordquality.com, 21food.com, motherearthnews.com, farmissues.com, web.usca.edu, ecellulitis.com, denimandtweed.com


Doporučujeme

Sezóna zahradních krbů nekončí!

Sezóna zahradních krbů nekončí!

Zahradní krby jsou nevyčerpatelné téma. Na jaře, v létě, na podzim, dokonce i v zimě si u venkovního krbu užijete pohodu a vychutnáte nepopsatelné kouzlo praskajícího ohně pod širým nebem. Již dávno neplatí, že zahradní krb...

Související články

Komentáře ke článku

Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.

Vložit komentář




Nejste přihlášen/a, proto opište kód, který vidíte na obrázku níže. Přihlaste se zde.
captcha